Vyjmenovaná slova jsou trochu takový milník – děti se začínají orientovat v tom, jak rozklíčovat jednu složitou kapitolu české gramatiky. Já jsem dceři vyrobila drobnou pomůcku, která by jí učení vyjmenovaných slov mohla zpříjemnit.
S vyjmenovanými slovy bohužel nejde dělat nic jiného, než se je naučit nazpaměť. Špatná zpráva je, že se každou generaci víc a víc komplikují, děti se méně učí odvozovat a více memorují (dnes se například musí učit bydlit-obyvatel-byt, místo aby se – jako jejich prarodiče – naučily jedno slovo a u zbylých si vysvětlily, že jde o slovo odvozené).
Dobrá zpráva je, že na internetu najdete spoustu různých nápadů, cvičení a pomůcek, které dětem učení snad alespoň trošku usnadní.
Před časem jsem si pořídila laminovačku, kterou moc ráda používám. Ze zveřejněných návodů například při výrobě Květinového lapače slunce. A laminátor mě provázel i při výrobě těchhle šikovných kartiček. Ukážu vám, jak na ně a samozřejmě vám taky dám k dispozici soubory na vytištění, takže čtěte dál.
Postup byl jednoduchý – vytvořila jsem dvě strany – na jedné straně jsou vyjmenovaná slova podle písmen, na druhé straně jsou příklady dalších slov s ypsilonem.
Vytiskla jsem je, každou na jednu stranu papíru a zalaminovala. Pak jsem kartičky rozstříhala, řezačkou na kulaté rohy zakulatila rohy, děrovačkou jsem udělala v rožku každé kartičky jednu dírku a tak kartičky zavěsila na rozevírací kolečko, které se používá pro quiet book.
Ne všichni mají doma potřebné vybavení, ale nebojte se, jde to i jinak. Zaprvé si uložte a vytiskněte následující soubory (klikněte pro zvětšení, potom na každý obrázek pravým tlačítkem myši a „Uložit obrázek jako“):
Dávejte pozor na to, abyste vytiskli vše správným směrem a neměli jednu stranu kartiček vzhůru nohama.
Pokud nemáte laminátor nebo vám zrovna chybí fólie, nechte si list zalaminovat v nějakém copycentru. Nastříhat kartičky můžete na řezačce nebo i obyčejnými nůžkami. Stejně tak k zaoblení rohů, které vážně doporučuji, nemusíte kupovat řezačku a zaoblete je nůžkami. Dobré jsou na to zakulacené manikurní nůžky.
Dírky uděláte nejjednodušeji děrovačkou, ale drobnými nůžkami to jde, jen to dá trochu víc práce. No a kartičky můžete zavěsit na cokoliv – kroužek na QB, karabinku, kroužek na klíče nebo i na šňůrku. Rozevírací kroužek a karabinka jsou dobré na to, když chce dítě kartičky nosit někde připnuté. Dcera je nosí na Taštičce na mobil.
Se zavěšenými kartičkami si dítko může opakovat vyjmenovaná slova například při cestě autobusem. Všimla jsem si, že různé učebnice a různé weby uvádějí vyjmenovaná slova v různém pořadí a někdy dokonce některá slova nemají v seznamu vyjmenovaných ale jen ve výčtu dalších (např. názvy měst). To je ale jedno, protože nezáleží na tom, v jakém pořadí člověk vyjmenovaná slova umí, důležité je vědět, kde napsat „i“ a kde „y“. A já doufám, že dětem k orientaci v i/y tahle věcička pomůže;-)